onsdag 21. april 2010

Mike Ball Dive Expeditions

De siste to ukene har jeg jobba og dykka på "det virkelige Great Barrier Reef" - Ribbon reefs og Osprey reef. :)
Jeg hjalp til på kjøkkenet med potetskrelling, oppvask, servering, kutting av løk (og fingre), gulvvask osv.., mot at jeg fikk dykke gratis to til tre ganger om dagen. For en deal!! :) Gjestene på båten betaler opp mot $ 4000 uka, så jeg synes min deal var bedre enn deres... ;) Jeg er jo blitt ganske så vant til kjøkkenarbeid nå, så det hele var mer eller mindre en lek.
Foruten meg, var det to andre volunteerer; Amanda fra Scottland og Kenny fra Korea.
Én av karene som bodde på The Greenhouse da jeg bodde der, jobber på Mike Ball som dykkerinstruktør. Det var godt å ha et kjent fjes i begynnelsen, selv om hele crewet var veldig imøtekommende og hyggelige og det var lett å bli kjent og glad i hele gjengen.
Vi dro fra Cairns klokken 18.00 torsdag kveld og kjørte hele natta; vi var framme rundt klokka 08.00 dagen etter. Etter noen dager på Ribbon reefs (det er 10 stykker av dem), dro vi videre til Osprey reef der enden av kontinentalplata er. :) Etter to dager der, dro vi tilbake mot Cairns, men innom Lizard Island for å slippe av / hente nye passasjerer. Vi var tilbake i Cairns torsdag klokken 08.00. Da var det rydding og vasking til den store gullmedaljen før vi fikk et par timers pause for å vaske klær og ta en kaffe. Andre uka gikk for seg på samme vis.

Så, hva har jeg sett og hva har jeg opplevd?
Vel, her er min TOPP TI - liste:

1: Å dykke ved enden av kontinentalplata
Det var helt surrealistisk å svømme langs korallene på rundt 15 meters dyp, for så å se at hele "bakken" forsvant ned i ingenting. WOW!! Jeg "lå" på ryggen nede på 40 meter og kunne lett se opp til overflaten, men hadde ikke sjans til å sjelne noe nedover.

2: Å se en Manta Ray svømme forbi
Jeg og Kenny dykka på dag nummer 8 da vi så tre svære hai svømme i ring. Jeg synes det var litt spennende og gjorde klar kameraet for å ta noen bilder. Akkurat i det jeg fikk haiene i kameralinsa, kom en diger Manta Ray svømmende opp bak dem. Mantaen svømte sakte forbi oss og selv om det var sterk strøm akkurat der, svømte den så lett som bare det. For et syn!!

3: Shark feed
Mike Ball Dive Expeditions har Shark Feed som et av høydepunktene på turene sine. Én av instruktørene dykker ned til et lite, naturlig amfiteater nede i korallene med en bøtte full av tunfiskhoder. Haiene får snusen i dette og blir interessert. Etter noen minutter dykker gjestene ned også og finner seg en plass langs korallene, mens flere og flere haier samler seg rundt tunfiskbøtta. Fire typer hai svømmer rundt her; Whitetip reef shark, Blacktip reef shark, Grey reef shark og Silvertip shark. Den siste er en ordentlig sværing. :) Etter enda noen minutter, åpner instruktøren lokket på bøtta og haiene går bananas for å få tak i hodene som flyter opp! De sloss om de beste bitene og bryr seg ikke det dugg om menneskene som filmer dem. :)

4: Dykk nummer 100!
I følge god, gammeldags dykketradisjon må man dykke sitt hundrede dykk naken. Jeg var ganske høy i hatten da jeg nådde mitt nittiende dykk, men blei mer og mer spak etter som nummer hundre nærmet seg. Stemningen blant de andre på båten ble derimot bedre og bedre og Kerrin, dykkelederen, informerte alle om mitt kommende stunt på dykkemøtet rett før vi hoppet i vannet. Alle var dermed godt utstyrt med kameraer og nysgjerrige blikk... Vel, jeg hoppet uti, tok av meg bikinien og svømte rundt i Helenes drakt. :)

5: Minkie Wales på overflaten
Én av dagene oppdaget vi Minkie Wales på overflaten, ikke langt fra båten. Uheldigvis var det ingen som så dem i vannet, men vi kom da på lokalnyhetene for å være de første som så Minkes i år! :)

6: Dykke ned til 40 meter
Maksimum dybde for volunteerer var 40 meter - så klart dykka vi ned! :) Det er ikke stort annerledes å være så dypt, men det er moro lell. Mange opplever "narcosis", en reaksjon av for mye nitrogen i blodet, når de kommer ned til 30-40 meter og det skal visstnok være en berusende følelse. Jeg har ikke kjent noen ting og er litt skuffet over det. Kanskje jeg kjenner det hvis jeg går ned til 50 meter? Eller 60? Eller 70?? ;)

7: Å se slanger leke med hverandre
Verdens farligste slanger svømte ofte rundt omkring på flere av dykkestedene. En av dagene så jeg to stykker som lekte med hverandre og svømte opp til meg hele tiden. De er visstnok ikke agressive, men jeg var allikevel ikke veldig høy i hatten da de kom helt inntil meg. En av instruktørene rørte ved dem og det så ut som de likte det, men...

8: Danse med en diger Cod
Ett av dykkestedene heter The Cod Hole og med god grunn. Det bor en noen svære coder der på rundt 150 centimeter. De er veldig tamme og glad i mennesker så det hendte ofte at de svømte helt bort til meg. Hvis jeg prøvde å svømme vekk, kom de bare nærmere. :)

9: Titalls av Lionfish
Løvefisk er veldig flotte, men veldig giftige, fisk som jeg ikke er vant til å se mange av, men her kryr det av dem. Moro. :)

10: Nye venner
Alt i alt var vi 12 crew på båten. Mange av dem gikk av etter én uke og nye kom på, men jeg har blitt kjent med og glad i mange nye mennesker. Siden jeg jobba på kjøkkenet, er det særlig kokkene og vertinnene jeg har blitt eksta godt kjent med. De bor her i Cains, så det er store muligheter for at jeg treffer dem igjen og det er jeg glad for! Jeg skal møte en del av dem i kveld og ta noen drinker. ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar