mandag 5. april 2010

Planlegging

Det har vært veldig uvant og rart, men også utrolig avslappende og befriende å leve livet uten en eneste plan! Jeg har ikke visst mer om framtiden enn hvilken dag jeg skal jobbe og hvilken dag jeg har fri. I det siste har det vært noe sykdom blant kokkene, så det har skjedd at jeg har blitt utkalt et par dager tidligere, noe som har ført til enda mindre planlegging. :) Men nå er det stopp. Arbeidsvisumet mitt nærmer seg slutten med stormskritt og det har tvunget meg til å tenke framover. Og det har jeg jammen meg gjort også. Jeg måtte gå inn i meg selv for å finne ut hva jeg virkelig ville og så gå for det.

Rett før påske tok jeg derfor telefonsamtalen med rektor Anders og sa opp jobben på Bråte. Det var en veldig kjedelig avgjørelse og det var vanskelig å gi slipp på en så fantastisk arbeidsplass, men jeg kjenner nå at det var en riktig avgjørelse, om enn noe trist. :/ Hovedgrunnen til at jeg sa opp var at jeg skal ut å reise mer. Etter et Norgesbesøk til sommeren, skal jeg ta den Transsibirske jernbanen fra Russland til Kina og deretter loffe rundt i Asia på jakt etter opplevelser og kanskje en jobb..? :)

Men det er lenge til. Jeg har lagt mer kortsiktige planer også: ;)

Nå på torsdag skal jeg ut med Mike Ball. Som nevnt tidligere, er det et veldig kjent og respektabelt dykkeselskap som reiser langt nord, forbi Barrier Reef. Jeg skal jobbe der som hostie, det vil si slave for kokken, i to uker. Jeg har verken telefon eller internettdekning der, så det blir liten kontakt med omverdenen. Jeg aner ikke hva jeg kan forvente, men alle på jobben er grønne av misunnelse, så det må være bra!! :)

Rett etter jeg kommer tilbake fra Mike Ball, skal jeg og Alastair en liten tur til Sydney. Han har bodd der tidligere, så han skal guide meg rundt i byen. :) Blant australienere er det en liten kamp om hvilken by som er best av Sydney og Melbourne. Jeg likte Melbourne veldig godt, men jeg føler jeg må gi Sydney en fair sjanse før jeg gjør meg opp en mening om denne viktige saken. :)

Den 21. mai har jeg meldt meg på dykkerinstruktørkurs! Hehe, jada, nå skal lille Helene bli dykkerinstruktør. :) Det varer i drøye to uker og koster en del kronasjer, men det skal bli kjempespennende og det gir meg gode muligheter til å få jobb når jeg er på loffen i Asia. :) Dessuten savner jeg å lære bort, så jeg håper at det å være dykkerinstruktør kan hjelpe litt på det. ;)

Når jeg er ferdig, og forhåpentlig bestått, med dykkerinstruktørkurset, skal jeg og Anine reise fra Australia og besøke andre steder. Vi vet ikke helt hvor enda, (det er da måte på planlegging!!) men jeg har satt Anine på saken. Kanskje Bali eller Fiji?? Etter noen uker på tur, sikter vi oss inn mot Europa. Anine drar hjem til Norge ser det ut som, mens jeg drar til Belgia for å delta på Rock Werchter sammen med gale nordlendinger. :)

Så er det hjem til Norge!! Ååå, jeg gleder meg så utrolig masse til å se venner og familie igjen! Jeg gleder meg til norsk sommer! Jeg gleder meg til Tine lettmelk og pølse i lompe! Jeg gleder meg til lukten av nyslått gress og Gilde grillpølser! Rart med det, når jeg sitter her nede i varmen, men jeg savner norsk sommer så utrolig mye! Det er virkelig ikke det samme her nede. Dessuten har det regna to uker i strekk her nå. :(

Jeg kommer til å savne Australia også da. He, he, aldri fornøyd - jeg er jo nordmann tross alt. ;) Men det er sant, jeg har blitt kjent med mange mennesker og blitt glad i dem og jobben min og sannsynligheten for at jeg ser de fleste av dem igjen er svært liten. Jeg kommer til å savne det å stå helt alene på dekket og titte utover Barrer Reef klokka 05.30 om morgenen og bare lytte til bølgene. Jeg kommer til å savne baconlukt på hele båten rett før frokostservering. Jeg kommer til å savne kollegaer som roper "Hi Helga, how are you?" når jeg kommer inn på kontoret.
Ja, ja, sånn er livet. Nye opplevelser og nye mennesker. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar