fredag 22. oktober 2010

Kina - på sitt beste og verste

Før jeg dro, mente jeg selv at jeg var ganske så bereist, verdensvant, åpen og tolerant - det var før jeg kom til Kina.
To måneder i Kina har virkelig satt grensene mine på prøve, min komfortsone har blitt sprengt i fillebiter gang på gang og det har flere ganger slått meg hvor lite åpen og tolerant jeg faktisk kan være. Det er hardt å innrømme det, men jeg var nok ikke så bereist og verdensvant som jeg likte å tro.

Det er mye ved Kina som er fantastisk og flott, men hva kan jeg si...det er ikke for alle, kanskje heller ikke for meg? Derfor har det vært så deilig å tilbringe den siste uka i Macau og Hong Kong, for selv om de teknisk sett tilhører Kina, er det som å være på en annen planet!
Uansett, jeg har klart meg bra de siste to månedene og jeg er glad for at jeg tok turen. Jeg har opplevd mye nytt og spennene og, ikke minst, lært mye om meg selv. Meeeen, jeg gleder meg til å komme til Thailand og begynne å jobbe!

Vi har prøvd å oppsummere Kina - på sitt beste og verste. Hvis noen av dere ønsker å reise til Kina er det bare å bruke disse tipsene, men ha i minne at disse tipsene er sterkt preget av våre meninger og er på ingen måte nøytrale. ;) Men, på den andre siden, hvilke reisetips er det da?

Peneste by, mennekselaget: Gamlebyen i Lijiang i Yunnan provinsen kommer seirende ut. En liten by med små hus, trange gater, små elver med steinbroer over i beste Postmann Pat-stil og fargerike blomster overalt - og det beste; ingen søppel! Fire millioner kinesere er helt enig med oss, for de valgte å feriere her i fellesferie-uka si (som forøvrig er den første uka i oktober, hvis noen skulle være gale nok til å planlegge en tur til Kina i denne perioden, hehe.)
Peneste by, naturlig: Yangshuo i Guangxi provinsen med sine høye fjell stående i horisonten var majestetisk og flott. Byen innbyr til diverse naturopplevelser og det er umulig å ikke føle seg knøttliten i forhold til de enorme fjellene og dype dalene.
Styggeste by: Chengdu - "hovedstaden" i Shichuan. Byen kan tilby verdens største Panda-park i tillegg til People's Park - en artig liten oase midt i byen, men foruten det består byen av høye betongblokker, trafikkaos, folk på sykler, mopeder og til fots - uten farge og uten sjel. Stakkars, lille (5 mill. innbyggere..) Chengdu. *snufs*
Favorittby, kinesisk: Gamlebyen i Xi'an. Byen med masse sjel, smakfull street food, Terracotta krigere, små markeder, sykkeltur på bymuren, små templer lett tilgjengelig og blide of hjelpsomme folk.
Favorittby, vestlig: Hong Kong med sitt mangfold, flotte utsikt, teknologiske dupeditter (Alastair kjøpte seg en ny bærbar pc for en billig penge), vestlige tenkemåte, små kafeer, internasjonale restauranter, uteliv og natur for å nevne noe.

Beste matrett:
Dette er en pris som må deles i to. Beste kinesiske matrett fant vi i landsbyen Daizha ved risterrassene. Vi overnattet på Minority Cafe and Inn og husfrua der laget den beste Sweet and Sour Pork og Lemon Chicken vi noen gang har smakt. Vel verdt turen! Beste vestlige matrett finnes på N's kitchen i Lijiang. Burgerne er mer enn gode nok og pizzaen er blant de beste jeg har spist noengang!
Verste matrett: Iskrem av taro-frukt! Fysj og æsj. Men hva kan du forvente deg når isen er knall-lilla??! Vel verdt å nevne er også hamburgeren jeg fikk på Potala Cafe i Shangri La - burgeren (en meget overstekt biffbit) var helt tydelig kuttet i to deler og var på størrelsen med håndflaten til et lite barn. Som tilbehør kom kald og slapp pommes frites dynket i jordbærsaus! Ja, jeg vet at fargen kan forveksles med ketchup, men det smaker ikke helt det samme...
Morsomste matrett: Hotpot fra Sichuan! Morsom fordi tunga lammes fullstendig av den sterke Sichuan-pepperen og både resten av måltidet og snakking blir utrolig festlig.
Beste mannepromp: Prisen går til ei gammel dame jeg møtte på toget fra Xi'an til Chengdu. Dama så på meg og smilte søtt før hun lente rompa i min retning og klemte ut en skikkelig skvalefis så det sang i veggene! Hun retta seg deretter opp igjen som om ingenting hadde skjedd. Det var manneprompen sin, det!
Høyste punkt: En liten landsby i Sichuan, Tagong, lå på 4600 meter over havet. En av dagene dro på ridetur opp i fjellene, hvor høyt vi var er det vanskelig å si, men jeg kan jo gjette på 4800 m.o.h. Var trangt å puste da, gitt.
Verste vei: Bussturen fra Sichuan provins til Yunnan provins var preget av dårlige veier. Enkelte strekker var rein gjørme, andre var grusvei, men det meste av veien var dårlig asfalt der hjulsporene var opptil 40 cm dype. Ikke rart turen på snaue 40 mil tok 11 timer!
Mest overraskende: se Beste naturopplevelse.
By med størst kontrast: Shanghai må være byen i Kina med størst kontrast. En elv deler byen i to; på den ene siden er det gamle, erverdige bygninger som én gang i tiden var hovedsetet for opiumhandel mellom øst og vest. Denne siden har mange, små restauranter som serverer mat for en billig penge og arbeidsfolk sykler rundt med meterhøye lass av diverse varer balansert på bagasjebrettet. På den andre siden av elva, er det toppmoderne skyskrapere fulle av nasjonale og internasjonale selskaper som tjener inn nok penger til å få gamle kommunst, Mao, til å snu seg i grava. Her er det ingen sykler med balansekunst på bagasjebrettet, men digre BMW'er, Merchedeser og Jaguarer kruser rundt med sota ruter og stanser ikke for noen, minst av alt fotgjengere. Ikke rart kinesere blir litt forvirra i blant; er de kommunister eller er de kapitalister??!
Beste naturopplevelse: Rideturen i Tagong i Sichuan vinner et hestehode foran kajakktur i Yangshuo og Tiger Leaping Gorge i Yunnan, og her er grunnen: grønne sletter så langt øyet kan se, knallblå himmel med noen få kritthvite skyer spredt rundt, en masse svarte telt der nomadene bor, gressende yak-kyr, et stort buddhisttempel og i bakgrunnen det enorme snødekte fjellet Jalah. Dette, i tillegg til stillheten som følger med øde landskap som dette, gjorde sitt til at Tagong kom som en stor og positiv overraskelse på oss.

Bildene er fra Hong Kong på natterstid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar