søndag 14. februar 2010

Sol og regn og latter, ha, ha, ha, latter, sol og sang!

Tirsdag 9. februar dro jeg, Alastair (romkammeraten min) og fire andre ned til Ayr for å dykke på Yongala. Turen tok omtrent seks timer, inkludert lunsjpause i Townsville og noen ekstra tissepauser. Vel framme i Ayr, losjerte vi oss inn på dykkesenteret der nede og dro ut for å spise. Jeg tok tidlig kvelden for jeg var veldig spent på morgendagen! Det var tidlig opp, fikk i oss noe av det de kaller frokost (loff og vegemite - en fryktelig sammensetning; Det ser ut som hapå, men smaker som en blanding av svidd buljong og ølgjær! Usj!) og dro ut på havet i ei lita jolle.Nåja, det var kanskje ikke ei jolle akkurat, mer en stor gummibåt, men når jeg forteller historien så var det ei jolle. ;) Og det skal sies at 25 knops bølger kjennes ganske hompete ut i ei lita jolle!! Vel.. etter en drøy halvtime var vi framme - midt utpå havet. Vi tok på oss utsyr og velta uti. Snaue 30 meter uten overflaten kom det fram en siluett av hva som en gang hadde vært skipet SS. Yongala. Skipet var nå fullstendig dekka av gress og koraller og det vrimla av fisker rundt og inni skipet. Regntiden skylder med seg en del grums ut i havet, så vi hadde ikke tipp-topp sikt, men vi så da noe. :) Jeg har planer om å dra dit igjen i april for da er det visstnok bedre sikt. Ikke for det; det var veldig spennende og interessant å se fiske, -og plantelivet der nede! Det var store fisker, sea snakes og og maneter jeg aldri har sett før. Det skal være en del haier, skilpadder og rokker der også, men sikten var for dårlig til at vi så noe av det. Alastair hevder han så en diger Bull Ray bak meg, men jeg så den ikke.

Bilde 1: en stim av fisker svømmer rundt det som en gang var SS. Yongala
Bilde 2: en slags manet - kanskje den livsfarlige box jelly fish??

Ellers går dagene med til å bli solbrent. ;) Vi har hatt noen flotte dager i Cairns de siste ukene; Sola står høyt på himmelen og asfalten dirrer av varme. Rart å tenke på at det er kram snø og kuldegrader hjemme i Norge! Anine kom tuslende opp til Cairns på lørdag, så nå er søstrene Szikszay gjenforent - igjen. ;) Hun skal prøve å skaffe seg en jobb her i Cairns, så pengesluket på den norske kontoen bremser opp litt. I dag skal vi skrive søknader og CV for henne og dele ut i vilden sky. Kanskje vi tar oss en tur opp til stranda i Palm Cove eller legger oss ved bassenget på Esplanaden. :) Resten av reisefølget vårt har forlatt Australia og dratt til Asia. Vi i Cairns ønsker dem en god reise!! :)

Bilde: Anine og Helene var sååå glade for å møtes igjen! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar