torsdag 18. mars 2010

Anines hjørne


Da har jeg vært i Cairns en stund igjrn, det skal visst være vanskelig for meg og løsrive meg fra dette stedet. Selv om ikke Cairns var det stedet jeg så for meg å bli måned på måned er jeg glad for å være tilbake. Det har vært slitsomt til tider å dra nedover østkysten. Ikke at jeg skal klage, har virkelig kost meg, men jeg hadde ikke vært en ekte nordmann om jeg ikke klynka meg litt. Vi har ofte flytta på oss og det har aldri vært et alternativ å pakke ut sakene sine. Det høres ut som en bagatell ting, men når alt du eier er i en sekk og alt i sekken ligger hulter til bulter i en mix av møkkete klær, reine klær, sko, såper osv er det utrolig deilg å komme til et sted som Greenhouse hvor du kan tømme sekken din i en vaskemaskin, brette klærene og legge de fint i en kurv under senga di. Det er som om å få leiligheten sin reingjort fra topp til tå med ny og herlig grønnsåpelukt. De små gledene i livet.
Jeg er altså på jobbsøk her i Cairns, men det er vanskligere enn jeg hadde trodd. Søknader er nå iallefall ute, vaskedamene her på Greenhouse har øynene åpne for meg og jeg krysser fingerne. I mellomtiden bruker jeg minst mulig penger og benytter meg mest mulig av gratistilbudene rundomkring. Det er utrolig mye som er gratis hvis man bare er gjerrig nok. Internett, mat, pafymer, såper, ja, til og med alkohol.
Dagene går ellers som tradisjonelle backpacker dager. Jeg står opp trasker rundt i byen, har blitt en mester på vindus shopping, se, men ikke kjøpe. Jeg går rund å ser på ting, holder designer hjernen min og tiden gående. jeg har alltid med CV'ne mine i tilfelle en jobbplakat skulle ha dukket opp siden sist jeg gikk forbi sist. Iløpet av dagen er jeg litt på internett for å holde meg oppdatert. Det er som regel 4 sider som jeg leser gjennom, Facebook, Hotmail, VG og Indre. (og i den anledning vil jeg bare si at jeg har bemerket at det ikke er bare jeg som har en genetisk manglende evne til å oppdatere, jeg også liker en oppdatering fra dere der hjemme i ny og ned...).

Jeg har finni en ny hobby også, eller mer en tidsfordriver, jeg har begynt å lese bøker. De fleste hosteller har en ordning hvor de lar backpackere bytte ut en gammel bok mot en ny bok. Jeg har nok lest flere bøker på de siste 4 ukene enn jeg har lest hele livet. Noen er Norske og andre er Engelske, noen er gode, andre ikke så gode. Jeg har blitt med på detektiv arbeid med Harry Hole og en følelses berg-og-dalbane med PS:I love you. Det viser seg at bøker ikke er så forferdelige som jeg en gang hevdet og det er en mobil hobby som gjør det hele mye lettere.
På kveldene møter nye jeg nye mennesker, mens jeg kokkelerer på kjøkkenet, sitter i sofaen eller er i baren. Folk her er veldig imøtekommende og åpne for nye bekjenskaper, de fleste backpackere er vel det. De 4 normale backpacker spørsmålene blir stilt: hva heter du, hvor kommer du fra, hvor lenge har du vært her og hvor lenge skal du være her. Det er for det meste lantids beboerne jeg sikter mot, på denne måten har man ikke brukt masse tid på en person som skal dra videre dagen etter, litt kynisk, men det blir man etter måneder på reisefot. Med for mange nye vennskap har historiene begynt å blande seg og man klarer ikke lenger å feste historier til fjes. Det er sånn dagene går her i Cairns, en ny dag kommer og jeg begynner hele rulla på nytt.


Nr1: Great barrier Reef fra flyet. Nr2: Mitt hjem, alt jeg eier. Nr3: Kurven min med alle sakene i. Nr4: Senga mi på hostellet som jeg har dekorert med bilder av dere der hjemme.

1 kommentar:

  1. Heisann, godt å se dere koser dere.

    Her i det kalde nord, er det ikkje fullt så kaldt lenger, snøen smelter, dagene blir lysere, og snart kommer de førse vårblomstene :)
    og en kan gå ut uten å pakke seg inn i flere lag med klær..

    SvarSlett