torsdag 25. mars 2010

Anines hjørne.

Tiden står relativt stille i Cairns og det er ikke mye å raportere. Jeg bruker mye av dagen til å være oppi hode mitt. Ikke at det er unormalt til meg å være, men her nede går tankene mer på Norge og hva jeg savner så langt borte fra konge og fedrelandet. Det er merkelig hva man savner, jeg syntes jeg savner så mye rart. Det er jo ting man forventer å savne som familie og venner, men for tiden er det disse små hverdagslige tingene som jeg savner mye.

Fasje. Det er ikke et Norskt kjøttprodukt som jeg savner mer enn fasje. Alt man kan lage med fasje: kjøttkaker, medisterkaker, spagetti og fasje, kålruletter...Jeg får vann i munnen bare av å skrive om det.

TV2 nyhetere, med kjente og kjære nyhetsankere. Det er ikke noe som slår 21.00 nyhetene. Det er ikke det samme å lese VG-net.

God kaffe. Det fins selvførgelig god kaffe her også, men da må jeg betale for den og det gidder jeg ikke når jeg får den vonde kaffen gratis.

Æ Ø Å. Jeg kjenner at jeg har vendt meg til å bruke ae, oe, aa så mye at det er vanskelig å bruke et norskt tastatur. Så det er grunnen hvis det har sniki seg inn noen aa'er her og der.

Pølser. Det de kaller pølser her i Australia, eller Snæg som det heter er helt forferdelig. Som en pølsemaker datter faller det tårer ned kinnet når de kaller det pølser. Oppsop har fått en helt ny dimensjon med disse pølsene. Jeg vil ikke en gang kalle det pølser, så vi sier snæg.

Brød. Jeg behøver ikke en gang og skrive hva som er galt med lufta de kaller brød her nede.

At ikke alt som er spiselig MÅ ha sukker i seg. Nei takk, sukker er ikke det krydderet jeg ønsker på potetgullet.

Gress. De har jo gress her også, og nå som det er "regntid" er der grønnere enn snø er hvit, men ingenting slår norskt gress, mykt som det er.

Nå som det er påsketider savner jeg Hytta. Alt med hytta, lukten, eggletingen, NRK nyhetene, krimmen, pølser, påske nøttere, kort spill, menneskene, Bestas stek, frokosten på morningen (den ene gangen i året jeg spiser setersmør, det er så godt).

Norsk mygg, eller det er ikke at jeg savner den, men jeg skulle gjerne ha bytta den ut med den Australske myggen. Stikkene gjør mer vondt enn de klør og det kommer verk ut av sårene. For ikke å snakke varighetene på stikkene. Lenge etter at de har slutta å klø har man et sår som minne på elendigheten. Jeg har fortsatt ett sår/arr fra Byron Bay (2 måneder siden).


GOD PÅSKE



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar