mandag 25. januar 2010

Olga Von Helvete

Syklontiden er over oss i Cairns. Jeg var derfor litt nervøs da jeg skulle ut på båten på lørdag, men stilte opp klokken 05.45. På radioen advarte de folk mot å oppholde seg utendørs og frarådet båter fra å reise ut på sjøen. Men Pro Dive er blant de tøffe gutta, så vi tok på oss benklærne, retta på ballene og reiste avgårde. Og det vil jeg si; at det var ikke lett å lage mat når vinden blåste i 50 knop og syklonen "Olga" nærmet seg med stormskritt. Kapteinen var skitnervøs og urolig, men vi fortsatt utover mot åpent hav. Allerede klokken 18 første dagen, måtte vi snu og reise nærmere land for å få beskyttelse mot bølgene. Båten har to anker, men de klarte ikke å holde båten rolig, så nærmere midnatt måtte vi ta dem opp og reise tilbake mot Cairns. Kapteinen så ingenting på grunn av regnet, så stakkars Supervisor-Chris måtte stå ute på frontdekket med regnfrakk og dykkermaske for å holde utkikk etter små båter og grunne rev. Ha, ha, selv i en så seriøs situasjon var det ganske komisk å se på!! :) I mens hadde jeg mitt svare strev med å holde byssa i orden; kopper og skåler fløy ut av ødelagte skap, kjøleskap og mikrobølgeovn hadde en egen salsadans rundt på gulvet, knuste flasker måtte sopes opp og knivene skvatt ut av vasken, der jeg hadde lagt dem for at de nettop ikke skulle falle ned. Klokken 02.00 søndag morgen var vi tilbake i Cairns, det samme var de andre båtene fra Pro Dive - alle båtene som tilhørte kaia ble kalt tilbake.

Så var vi tilbake i Cairns og måtte rydde opp rotet, vaske byssa, kaste maten (av helsemessige årsaker har vi ikke lov til å gi bort maten til hjemløse osv, så vi måtte kaste mat som skulle ha mettet 40 personer i to døgn!! Tragisk!!), og komme oss av i full fart for båtene måtte syklonsikres.

"Olga" kom sveipende over Cairns i går ettermiddag - kraftig vind og et helvetes regnvær! Utpå kveldingen dro hun videre nordover og etterlot seg våte gater og øredøvende stillhet. Ingenting er ødelagt, så vidt jeg vet - nesten litt skuffende når jeg først hadde en syklon i nabolaget.. :p
Vel, ingen båter forlater kaia i dag, vi får se hva som skjer på tirsdag. Nå er det strålende solskinn og vindstille ute, ekstremt fuktig i lufta, men dog.

En tilståelse helt på slutten; istedenfor å kaste all maten, tok jeg og Pauline (også kokk fra Pro Dive, som bor i leiligheten under meg) med oss en del av maten hjem. ;) Vi har allerede laget burgere og hatt taco-aften, flere måltider er i vente. Så takk til Syklon-Olga for gratis mat! :) Kult med litt fart og spenning i hverdagen da. ;)