fredag 17. september 2010

Snart ut av asfaltjungelen

Den siste dagen vi var i Xi'an begynte jeg å bli småforkjøla så det var en slapp siste dag. På togturen til Chengdu blei jeg enda verre og jeg har vært hanglete i et par dager nå. Sikkert en blanding av aircondition, ny bakterieflora og chilipepper ut av en annen verden. ;)
Togturen var grusom! Ikke bare rant nesa og hodet verka, men fyren i nabokøya snorka som en slaktegris og stank fra latrine og sigaretter blanda seg sammen med dunstene fra overkokte kyllingføtter som ble solgt på trillevognene. Godt turen bare varte 18 timer, sier nå jeg. ;)

Vel, vi er nå iallefall i Chengdu - "hovedstaden" i provinsen Sichuan. Det er nok en storby med høye bygninger, mye trafikk, betong, asfalt, men med én og annen koselig park som en liten overraskelse her og der. Når sant skal sies begynner vi å bli litt lei av storbyer nå, det er ikke så voldsomt stor forskjell fra den ene til den andre, så det skal bli deilig å komme seg ut på landet. Vi drar med buss til Kang Ding i morra og det skal bli spennende. Det er visstnok en småby med rundt 180 tusen innbyggere, men det er vesentlig mindre enn hva vi har sett til nå.

Jeg har hørt om Sichuan via menyene på diverse kinarestauranter hjemme i Norge og jeg visste at provinsen var kjent for sterk mat. Det var faktisk en av grunnene til at vi tok turen innom Sichuan, nettop for å smake ekte Sichuankrydret mat - og det har vi fått smake!! Det brukes mye fersk chillipepper og det er sterkt nok i seg selv, men de små Sichuan pepperkornene er helt vanvittige! De er ikke sterke på lik måte som jeg er vant til, men de lammer munnen og tunga så man skal være i stand til å spise mer av den sterke chillipepperen. Alastair og jeg tok turen innom en restaurant for å smake den berømte retten; Hot Pot. Det er en slags fonduegryte der man putter diverse kjøtt og grønnsaker oppi kokende olje, men her var oljen knallrød av chilli og Sichuanpepper. Etter noen minutter var all følelse i munnen borte og da kunne vi bare knaske de chilliene som minutter tidligere hadde vært dødlig sterke. :)

Vi har vært i Kina bare i drøye to uker, men har allikevel reist mye. Det er veldig annerledes enn hva jeg var vant med fra Australia der jeg mer eller mindre var i Cairns hele tida. Jeg er ikke helt sikker på om jeg liker det like godt, jeg synes det kan være litt slitsomt å reise videre etter bare et par-tre dager hele tida, men det kan hende det forandrer seg når vi kommer oss ut av byene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar