mandag 6. september 2010

Helene på besøk i Anines hjørne

Helene har desverre ikke tilgang til bloggen sin der borte i Kina, så jeg har valgt å la henne låne en bit av mitt hjørne.
Det er mange der ute som lurer på hvordan det går med globetrolterne våre, så Helene har prøvd å nå oss alle på mail, men for alle dere andre, her kommer altså en aldri så liten oppdatering fra Kina.

Hei, hei. :)
Her kommer en aldri saa liten hilsen fra Beijing.
Det viser seg at baade Facebook og min bloggside er sperret her i Kina. Eller, som de selv sier, "noen ganger virker sidene, andre ganger ikke", saa jeg kan dermed ikke love hyppige blogginnlegg. Det er dermed ikke sagt at jeg ikke blogger, jeg gjoer det nemlig like mye for min egen del som for dere - hehe. ;)

Det jeg hadde tenkt aa blogge om denne gangen, kommer derfor paa mail til dere her. Jeg hadde planer om aa legge ved noen bilder ogsaa, men det aksepterer ikke denne datamaskinen. I allefall ikke denne gangen... ;)
Det er ikke braasikkert at jeg har riktig mailadresse til alle, saa vaer snill aa hilse alle kjente! :)

Ni hao

Ni hao betyr hei på kinesisk og det er noe vi lærte oss fort, for selv om Beijing er hovedstaden, snakkes det ikke altfor mye engelsk her..
Vel, for å begynne med begynnelsen; vi dro avgårde på torsdag, satt tre timer på fly til Moskva, venta 18 timer (!) på flyplassen, satt sju nye timer på fly for så å lande i Beijing klokka ett natt til lørdag. Vi losjerte oss inn på Leo Hostel, som ligger i ei hyggelig, men travel gate midt i gamlebyen.

Vi blei relativt raskt kvitt jetlaget og vi har allerede rukket å oppleve en del. Lørdag så vi solnedgangen på Tiananmen Square, der både jeg og Alastair var populære motiv. Vi måtte stille oss ved siden av familier, holde babyer og vise V-tegn mens folk tok bilder av "blond people!!"
Søndag rusla vi rundt i The Forbidden City, som ikke er sååå forbidden bare du har penga klare ved inngangen. :) Det kosta 60 Yuan (=60 NOK) å komme inn, og vi brukte stort sett hele dagen på å rusle gjennom byen som er på ca én km. Vi spiste også Peking Duck og til vår overraskelse smakte det helt likt som i Europa. Jeg hadde innbilt meg at "kinamat" ikke smakte like vestlig her, men joda. Nå skal det sies at de også serverer mye rart her også; slange, edderkopp, sauepenis og blekkspruttentakler - som jeg holder meg godt unna! :)
Mandag tok vi en sykkel-taxi vi til Temple of Heaven Park. Det var en koselig park med flotte bygninger og en rolig atmosfære midt i Beijing.
Tirsdag dro vi avgårde til den kinesiske mur, eller rettere sagt, The ancient wall. Dette var nemmelig en del av den originale muren som ikke er pusset opp og bygget på nytt for turistene. Turen var på rundt én mil og ekstremt bratt! Det var meget slitsomt, men fantastisk å se muren snirkle seg sikksakk oppover og nedover fjellskrentene. Naturen var også flott, med grønne åser og blomster. Siden dette ikke var den "turistiske" delen, var det bare folk fra vårt hostell der, og det var deilig å slippe folkehavet. Tirsdag kveld besøkte vi et tempel som ligger på den høyeste toppen i Beijing så vi fikk en flott utsikt over Beijing By Night. :)
I dag stilte vi oss i kø for å se Chairman Mao Memorial Hall. Det var en meget kort affære, for vaktene tillot ikke at man stoppa for å se eller ta bilder, man måtte bare gå borbi mens man titta på Mao som lå inni en glasskiste. Om det var den ekte skrotten eller ikke, strides de lærde om, men vi har iallefall sett den.

Jeg hadde ikke lest så altfor mye om Beijing på forhånd, så jeg hadde egentlig ingen klare bilder på hvordan det skulle være her, men jeg må allikevel si at det både er mindre folk, bråk og trafikk enn jeg hadde forestilt meg. Ingen har prøvd å rappe veska mi eller lure meg inn i mørke gater - det hjelper kanskje å ha en to meter lang skjeggebust ved min side?? Ikke veit jeg.. ;)
Vi bor som sagt i den gamle delen av Beijing der alle bygningene er "typisk kinesiske" - hva nå det egentlig enn er, men vi har også besøkt det mer moderne strøket med høye bygninger og neonlys overalt.
Vi har planlagt litt framover, men ikke altfor mye - kan ikke ta vekk det spenningsmomentet. ;) Vi forlater Beijing i morgen, torsdag. Da skal vi ta toget til Shanghai - visstnok et raskt tog, så det tar bare ni timer..

Klemmer fra Helene

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar